آیا بلاکچین امن است؟

فرهاد اکسچنج

پیش تر در رابطه با مفهوم بلاکچین صحبت کردیم. اما سوالی که مطرح می شود آن است که آیا بلاکچین از امنیت کافی برخوردار است؟

آیا بلاکچین امن است؟

 
لینک های مفید: خرید بیت کوین
 

فناوری بلاکچین موضوعات مختلف امنیتی و اعتماد را لحاظ می کند. بلوک های جدید همیشه بصورت خطی ذخیره می شوند. بدین معنی که همیشه به پایان بلاکچین اضافه می شوند. اگر به بلاک چین بیت کوین نگاهی بیندازید، می بینید که هر بلوک دارای یک موقعیت در زنجیره است که به آن “قد(ارتفاع)” گفته می شود. بعد از اینکه یک بلوک به انتهای بلاک چین اضافه شد، تغییر محتوای بلوک بسیار دشوار است. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود، به همراه هش بلوک قبل از آن است. کدهای هش توسط یک عملکرد ریاضی ایجاد می شوند که اطلاعات دیجیتال را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر آن اطلاعات به هر طریق ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می کند.

بیایید تصور کنیم یک هکر سعی دارد معامله شما را ویرایش کند. به محض اینکه به طور مثال مقدار دلار معامله شما را ویرایش کند، هش بلوک تغییر خواهد کرد. بلوک بعدی در زنجیره هنوز حاوی هش قدیمی است و هکر باید آن بلوک را به روز کند. با انجام این کار، هش این بلوک تغییر خواهد کرد. همچنین مورد بعدی و غیره.

 
لینک های مفید: صرافی آنلاین
 

بنابراین، برای تغییر یک بلوک واحد، یک هکر نیاز دارد که هر بلوک بعد از آن را روی بلاک چین تغییر دهد. محاسبه مجدد همه بلاک ها، انرژی محاسباتی بسیار زیاد و غیرقابل تصوری به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر، پس از افزودن یک بلوک به بلاکچین، ویرایش آن بسیار مشکل است و حذف آن غیرممکن است.

فرهاد اکسچنج

برای حل مسئله اعتماد، شبکه بلاک چین تست هایی را برای رایانه هایی که می خواهند به آن بپیوندند و بلوک هایی را به زنجیره ی بلوکی اضافه کنند، در نظر گرفته است. این آزمایشات که “مدل های اجماع” نامیده می شوند، کاربران را مجبور می کنند قبل از مشارکت در شبکه بلاک چین، خود را ثابت کنند. یكی از متداول ترین نمونه هایی كه بیت کوین به كار می برد سیستم اثبات كار (Proof Of Work) نامیده می شود.

در سیستم اثبات کار، کامپیوترها باید به اصطلاح یک مسئله محاسباتی را حل کنند. اگر رایانه ای یکی از این مسائل را حل کند یا به بیان دیگر هش تراکنش را محاسبه کند، می تواند یک بلوک به بلاکچین اضافه کند. اما روند اضافه کردن بلوک به بلاک چین که آن را “استخراج” می نامند آسان نیست. برای محاسبه هش تراکنش، رایانه ها باید برنامه هایی را اجرا کنند که مقادیر قابل توجهی مصرف قدرت و انرژی به همراه خواهد داشت.

اثبات کار، حملات هکرها را غیرممکن نمی کند. اما باعث می شود کار آن ها تا حدودی بی فایده باشد. اگر یک هکر بخواهد یک حمله به بلاک چین را هماهنگ کند، باید بیش از ۵۰٪ از کل توان محاسباتی را در بلاک چین کنترل کند تا بتواند بر همه شرکت کنندگان دیگر در شبکه غلبه کند. با توجه به ابعاد فوق العاده بلاک چین بیت کوین، این حمله تقریبا غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *