سرقت رایانه ای یا فیشینگ چیست؟

فرهاد اکسچنج

سرقت رایانه ای یا فیشینگ چیست؟

در تمام ادوار تاریخ، سرقت و ربودن مال دیگری یکی از جرائم پراهمیت در جوامع بشری به حساب می آمده است. با توجه به سیاست های حاکم و فرهنگ و توسعه یافتگی کشورها، جرم انگاری ها و مجازات های گوناگونی برای این جرم در نظر گرفته شده است.

باید گفت همانطور که جوامع توسعه یافته تر شدند، روش های سرقت نیز به روز تر شده و امروزه سرقت از طریق رایانه و فضای مجازی هم صورت می گیرد. اما فیشینگ دقیقا به چه معناست و شامل چه مواردی می شود؟ در ادامه به توضیحات کاملی در این خصوص می پردازیم.

تعریف فیشینگ

سرقت رایانه ای یا فیشینگ یکی از متداول ترین جرائم رایانه ای محسوب می شود. تعریف این جرم در ماده 12 قانون جرائم رایانه ای آورده شده که به شرح ذیل می باشد :

” هرکس به طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ”

بنابراین در فیشینگ، داده های اطلاعاتی مربوط به بزه دیده به سرقت می رود. این اطلاعات می تواند به هر شکل و شمایلی باشد از جمله داده های صوتی، تصویری و یا نوشتاری. همچنین این سرقت می تواند با روش های گوناگونی انجام گیرد.

در جرم فیشینگ، مالیت داشتن داده های ربوده شده نیز اهمیتی ندارد. به بیان دیگر حتی سرقت عکس های خانوادگی نیز می تواند در زمره سرقت رایانه ای محسوب شود. یکی دیگر از جرائم رایانه ای کلاهبرداری رایانه ای نام دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می توانید مقاله ترفندهای کلاهبرداری رایانه ای را مطالعه نمایید.

فرهاد اکسچنج

شرایط تحقق جرم فیشینگ یا سرقت رایانه ای

برای تحقق جرم سرقت رایانه ای، مجرم می بایست سوءنیت خاص یعنی عمد در انجام عمل مجرمانه داشته باشد. همچنین داده های ربوده شده باید متعلق به دیگری بوده و سرقت در فضای اینترنت انجام گیرد. به غیر از این موارد، سرقت می بایست از طریق وسایل الکترونیکی از جمله رایانه و یا تلفن همراه انجام گیرد.

اگر شما هم در معرض جرم سرقت اینترنتی قرار گرفته اید، برای شکایت از این جرم همانند کلاهبرداری رایانه ای لازم است در صورتی که ساکن تهران هستید، به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه نمایید. اگر محل سکونت شما در شهرستان است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم نمایید. اما جرم سرقت رایانه ای چه مجازاتی را برای مجرم به دنبال دارد؟ با ما همراه باشید…

نویسنده: ملیکا اثنی عشری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *